دوربين مدار بسته‌ مخفي و نحوه تشخيص آن

 

از دوربين هاي مخفي معمولا در مواقعي استفاده مي گردد كه شخص مايل به زير نظر گرفتن رفتار و حركات فرد يا افراد مختلف و يا حفاظت از اموال و يا وسايلي خاص است. دوربين هاي مدار بسته مخفي در ابعاد و اشكال مختلفي ساخته مي شوند كه معمولا ساختاري شبيه به يك دوربين را نداشته و همين دليل آنچنان منجر به جلب توجه نمي شوند.

از كجا بفهميم مكاني داراي دوربين مخفي است؟


اين مسئله كه آيا در اتاق پرو فروشگاه پوشاكي كه از آن خريد مي كنيد و يا اتاق و يا مطب پزشكي كه مراجعه مي كنيد، دوربين مخفي نصب شده است يا خير همواره از جمله موارد بحث برانگيز و نگران كننده براي برخي از افراد بوده است. پاسخي كه مطرح مي گردد اين است كه دوربيني با عنوان دوربين مخفي با خصوصيات عجيب و غريب وجود ندارد.
دوربين هايي كه با عنوان دوربين مخفي شناخته مي شوند در واقع همان دوربين هاي مداربسته پينهول يا نام ديگر آن مينياتوري هستند كه به دليل سايز و ابعاد كوچكي كه دارند به عنوان دوربين مخفي مورد استفاده قرار مي گيرند. اين نوع از دوربين ها معمولا سايز هاي مختلفي داشته كه كوچكترين سايز آن ابعادي برابر با يك مكعب كوچك باندازه يك حبه قند دارد.
به همين دليل مي توان آن را در اشيا دلخواه جاسازي نمود. البته لازم به ذكر است كه استفاده و نصب اين نوع از دوربين هاي مداربسته نياز به دريافت مجوزهاي قانوني دارد.

نحوه تشخيص دوربين مخفي در محل


حال اين سوال مطرح مي گردد كه اگر سوء ظن هاي موجود دلالت بر وجود دوربين در مكان داشته و بر فرض وجود دوربين مخفي در يك مكان چه بايد كرد. يكي از راهكارهاي موجود براي كشف محل نصب دوربين مخفي در محل، اين است كه اصولا براي نصب دوربين مي بايست سيم كشي هايي نيز صورت گرفته باشد پس مي توان با دنبال نمودن رد سيم كشي ها در محل به مكان نصب ان پي برد. البته ممكن است دوربين از نوع بي سيم بوده و سيم كشي هم در محل وجود نداشته باشد. در اين صورت چه بايد كرد؟
يكي از راهكار هاي ابداعي اين است كه چراغ اتاق مذكور را خاموش نموده و در تاريكي با استفاده از يك مقواي لوله شده و يك چراغ قوه محل دوربين را تشخيص دهيد. طرز كار آن بدين صورت است كه لوله را بر روي يك چشم نهاده و چشم ديگر خود را ببنديد مانند زماني كه از يك دوربين دوچشمي استفاده مي كنيد. حال با استفاده از چراغ قوه يا نور گوشي به بررسي محيط بپردازيد زماني كه از طريق لوله محيط را ميبينيد در صورت مشاهده يك نور ريز درخشان در محل اين احتمال وجود دارد كه مكان مورد نظر داراي دوربين مخفي است.

آيا تجهيزاتي وجود دارند كه وجود دوربين مخفي را تشخيص دهند؟


در حالت كلي خير دستگاه مخصوص به اين كار وجود ندارد. البته دستگاه هاي بسيار پيشرفته اي وجود دارند كه معمولا كاربرد غير عمومي داشته و براي مقاصد خاص مورد استفاده قرار مي گيرند. به غير از موارد ذكر شده تنها موارد موجود استفاده از راهكارهاي زير است :
1.
جستجوي محيطي: كه همانطور كه ذكر گرديد مي توان از طريق رديابي سيم كشي ها باشد و يا اينكه به صورت فيزيكي با جستجو در اشيا يا ديوار هاي محل، مكان نصب دوربين را كشف كرد.
2.
استفاده از اپليكيشن: با استفاده از برخي از نرم‌ افزارهاي ساده و رايگان مي توانيد وجود دوربين‌ مداربسته را با استفاده از گوشي موبايلتان رديابي كنيد:

  • نرم افزار Hidden Camera Detector براي اندرويد
  • نرم افزار Hidden Camera Detector براي iOS

 

كاربرد دوربين هاي مخفي


نظارت بر عملكرد رفتاري و كاري پرسنل در مشاغل خاص مانند پرستار بچه و يا مربي مهد كودك
كنترل و نظارت بر اموال و دارايي هاي مهم زيرا در صورت استفاده از دوربين هاي معمولي سارقين متوجه شده و اتصال آن را قطع مي كنند پس بهتر است از دوربين مخفي استفاده شود
در موارد جزائي يا قانوني مانند فعاليت هاي مربوط به پليس

 

منابعي براي مطالعه بيشتر:

 

  1. طراحي سايت دوربين مداربسته
  2. بازاريابي براي دوربين هاي مداربسته
  3. موفقيت در فروش دوربين مدار بسته
  4. مزاياي سيستم امنيتي يكپارچه
  5. چشم انداز سيستم نظارت تصويري HD آنالوگ
  6. Hikvision از اقدامات امنيتي و پيشنهادهاي امنيت سايبري مي گويد
  7. پيشرفت تكنولوژي دوربين مداربسته شگفت انگيز است!
  8. اسكنر اثر انگشت جديد 2 BioMini Plus براحتي گول نمي خورد!
  9. نگاهي به عملكرد سالهاي گذشته نمايشگاه بين المللي IPAS از منظر آمار
  10. 5 دوربين مداربسته جديد VIVOTEK سازگار با كدك H.265 وارد بازار مي شوند.
  11. افزايش اثربخشي دوربين هاي حرارتي هايك ويژن
  12. ضرورت خريد دوربين مداربسته داهوا
  13. بهترين پكيج فوق حرفهاي دوربين مداربسته كدام است ؟
  14. دوربين توربو اچ دي PIR هايك ويژن

نكات برجسته بازار كنترل تردد (access control )